sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Ruokapäiväkirja, osa 4: hävikintorjuntaa


Maaliskuun alkupuolella päätin pitää hetken aikaa ruokapäiväkirjaa nähdäkseni ja esitelläkseni, mitä ruokabloggaaja oikeasti syö. Jo ihan ekasta päiväkirjasta selvisi, että noh, kaikenlaista, enkä läheskään aina jaksa nähdä vaivaa, valmistaa ruokaa suurella rakkaudella tai ainakaan miettiä, mitä ravintosuositukset aterioista ovat mieltä. Silti, sikäli mielenkiintoista puuhaa oli nähdä omat syömisensä ylöskirjattuna, että päiväkirja venähtikin usean viikon mittaiseksi.

Tämän viikon (tai siis toissaviikon, koska julkaisu tulee hieman jälkijunassa) päiväkirja on toistaiseksi sarjassaan viimeinen - huomaan, että uusia havaintoja ei ruokailuista enää oikein löydy ainakaan näin lyhyellä aikavälillä, vaan päiväkirjan tarkastelusta saatu arvo on nyt lunastettu. Tyypillistä minulle näyttää olevan, että tiettyjä korjausliikkeitä tulee tehtyä joka viikko, kun vertaa syömisiään edellisiin viikkoihin, mutta samalla jotkut hyvät asiat jäävät silloin huomiotta ja unohtuvat. Tämän viikon päiväkirjassa esimerkiksi on mukavaa, että olen verrattain ahkerasti käyttänyt tähteitä ja torjunut hävikkiä, mutta samalla sitten viikolta on lähes kokonaan unohtunut tehdä kalaruokia, joiden kanssa tsemppasin aiemmin enemmän.

Alla vielä muutama käytännön pohdinta ruokapäiväkirjan pitämisestä kiinnostuneille:

  • Miksi pidät ruokapäiväkirjaa? Jotta päiväkirja palvelisi parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa miettiä, miksi ylipäänsä kirjaa ylös syömisiään. Esim. ruoka-aineyliherkkyyksiä kartoittavan päiväkirja poikennee tarkkuudeltaan siitä, mitä itse olen kirjannut ylös "ihan vain kiinnostuksesta" viikon ruokarakenteita kohtaan.
  • Ylläolevaan liittyen, valitse, haluatko olla kovin tarkka vai suurpiirteinen? Suurpiirteisempi tapa sopi minulle, mutta esim. kaloreiden laskijalle se ei sopisi. Tarkkaan päiväkirjaan tulisi merkitä myös juomat, leikkeleviipaleiden ja margariinin määrä, muuten syömisistä on melko vaikea tehdä johtopäätöksiä.
  • Reseptiikan kirjaamalla saa tehtyä hyvinkin tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja samalla reseptit talteen :)
  • Tee päiväkirjan pitämisestä itsellesi sikäli helppoa, että saat merkinnät kasaan - vihkoon tai sähköisesti, mikä ikinä onkaan sinulle helpointa - joka aterian jälkeen. Trust me, seuraavana päivänä saati pari päivää myöhemmin voi olla aika hankala jo muistaa, mitä söikään aamiaiseksi. Toki voi olla, että muistisi on parempi kuin minun...

Allaolevassa jälleen linkitettynä reseptit, jotka löytyvät blogista. Ajattelin, että vuoden päästä voisi olla kiinnostavaa tehdä samanlainen katsaus nähdäkseni, mihin suuntaan ruokailutottumukseni elävät, vai elävätkö minnekään :)

Torstai 3.4.
kahvi + smoothie (banaani, mango, rahka, kaura, maito)
6 perunarieskaa, voita, kinkkua, juustoa
lehtikaalinuudelit
popcornia

Perjantai 4.4.
kahvi + smoothie (banaani, sekamarjat, rahka, kaura, maito)
4 perunarieskaa, voita, kinkkua, juustoa
...ja pari lisää samaa settiä myöhemmin
grillattua kirjolohifilettä, fenkolia ja parsaa

Lauantai 5.4.
kahvi + maitoon keitetty kaurapuuro
lämpimät leivät (4 ruispalaa, kinkku, juusto, tomaatti)
ribsejä ja parsaa grillistä, coleslawia ja chipotle-ranskankermadippiä
popcornia ja ribsien jämät

Sunnuntai 6.4.
kahvi + smoothie (banaani, sekamarjat, rahka, kaura, maito)
lämpimät leivät: 6 (!) ruispalaa, kinkku, juusto, tomaatti
pannulla paistettuja broilerin reisipaloja ja caesar-salaattia
popcornia

Maanantai 7.4. 
kahvi + smoothie (banaani, mustikka, rahka, kaura, maito)
maitoon keitetty kaurapuuro
hampurilaiset, jauhelihapihvi, coleslawin tähteitä, tomaattia, sipulia

Tiistai 8.4.
kahvi + smoothie (banaani, mustikka, rahka, kaura, maito)
kaalipata
2 palaa ruispaloja, margariinia, kinkkua, coleslawia

Keskiviikko 9.4.
kahvi + smoothie (banaani, puolukka, rahka, kaura, maito)
kaalipata
...samaa illalla
popcornia

1 kommentti:

  1. Kääpiölinnassa olisi haastetta tarjolla. Ota tai jätä :)

    VastaaPoista